Hoe meld je schade en diefstal

Schades, annuleringen en diefstal melden.

Onze verzekeraar a.s.r. verzekeringen heeft een online schadeproces. Let op: je moet het proces hebben van a.s.r. IK KIES ZELF.

Je kan de schade online melden via deze pagina van onze verzekeraar: https://www.asr.nl/service/schade-melden

Onder de term schades vallen meerdere zaken: schade aan je bagage, aan je surfspullen, maar onder schade valt ook het maken van medische kosten, etc. Ook een annulering valt onder de term ‘schade’.

TIPS: lees goed door.

  1. Je moet het formulier hebben van a.s.r. IK KIES ZELF, anders loop je vast op de website van a.s.r..
  2. Bij schade aan surfmateriaal, mail of bel ons voor advies over welke stappen je het beste kan ondernemen. Hieronder ook een toelichting.
  3. Surfmateriaal valt onder ‘bagage’. Dus als je surfmateriaal schade hebt is dat ‘bagageschade’.
  4. Let op: bij diefstal of verlies: je moét aangifte doen bij de lokale politie. Aldus de voorwaarden van onze verzekeraar. Kan dit niet? dan moet je dit goed kunnen onderbouwen als er om gevraagd wordt.
  5. Urgente zaken zoals medische zorg tijdens je vakantie gelijk melden bij de SOS alarmcentrale op 020-6515777.
  6. Ook als je eerder terug moét of terug wilt, bel dan met de SOS alarmcentrale om later discussie over wel of geen vergoeding voor te zijn.

Toelichting:

Surfmateriaal schade:

Bij schade aan je materiaal is de eerste stap om altijd langs te gaan bij een reparateur/winkel om te achterhalen hoe groot de schade is. Sowieso heeft onze verzekeraar altijd een verklaring nodig van een winkel of reparateur bij het vermoeden, of in geval van, een total loss. Overleg dan even met ons.
Schades worden alleen uitgekeerd als er een daadwerkelijke bon is, dus niet op basis van een schade-offerte/inschatting. (zie onderaan de pagina enkele bedrijven die wij adviseren)

Stappenplan schade: (bij vragen bel of mail)

  1. je gaat naar de winkel/reparateur voor een reparatie of inschatting. (Onderaan deze pagina zie je een aantal aanbevolen partners).
    • is reparatie de moeite waard? Is het verwachte reparatiebedrag ruim onder de ingeschatte dagwaarde zit dan kan je het kapotte item laten repareren. Dan dien je de schade in met de reparatiebon
    • total loss of niet? Zitten de verwachte reparatiekosten in de buurt van de ingeschatte dagwaarde (houdt rekening met 20% afschrijving per jaar, en altijd 20% restwaarde), neem dan contact op met Sportzeker om te overleggen (a.s.r. Verzekeringen keert nooit meer uit dan de dagwaarde namelijk).  De dagwaarde wordt door de verzekeraar bepaald. Indien de winkel/reparateur van mening is dat het een duidelijke total loss is, vraag dan om een verklaring waarbij ze hun mening aangeven op hun briefpapier/email. En onderbouw dit met foto’s van de schade.
  2. Vul het schadeformulier in.
      • als het in NL is voorgevallen zonder vakantie, dan vul je bij drie vragen hetzelfde antwoord in: schadedatum, ingangsdatum reis, en einddatum reis. Dit is 3 keer dezelfde datum waarop het gebeurd is. Ook vul je in dat de schade is voorgevallen ‘tijdens de reis’.
  3. foto’s bijvoegen, zeker als je een total loss wilt claimen. Dit omdat er een second opinion gevraagd kan worden. Foto’s kunnen het verhaal onderbouwen.
  4. bon bijvoegen van de reparatie (reparatienota)
  5. ook de aankoopnota van de items waar het om gaat. Indien je geen aankoopbon hebt, geef dan jouw aanschafdatum en bedrag door, en ook de nieuwwaarde van het item. Zet op het formulier expliciet dat je geen bon hebt. Indien het gaat om aankoop via marktplaats of whatsapp heb je soms nog de bevestiging in whatsapp of marktplaats berichten. of email o.i.d. Alles wat helpt bij het onderbouwen van je claim.

Diefstal van bagage of (surf)materiaal

Een diefstal- en verliesmelding moet altijd(!) vergezeld gaan van een politierapport. Dit staat in de voorwaarden van a.s.r. verzekeringen. Let op: dit geldt óók bij verlies van surfspullen, ook op het water, en ook in het buitenland. In Nederland kan je vaak geen diefstal meer melden bij een kantoor, maar in veel gevallen zelf online melden. Het is aan jou om dit zelf te checken en hier de verantwoordelijkheid voor te dragen. Zonder politieverklaring kan/zal een claim afgewezen worden door onze verzekeraar (omdat dit een voorwaarde is). Indien een politierapport op een of andere manier onmogelijk is op te maken, vragen we je om een toelichting en meldt dit ook gelijk via a.s.r. verzekeringen via de hulplijn  (24/7 bereikbaar op 020-6515777).
Tip: zorg voor getuigen die dit kunnen verklaren

  1. zorg voor een politierapport.
  2. voeg voor zover mogelijk de bon(nen) bij van het gestolen item(s).
  3. noteer eventueel namen en gegevens zoals telefoonnummers van getuigen.

Bericht gehad?

A.s.r. Verzekeringen bericht jou na afhandeling van je claim direct, zonder tussenkomst van Sportzeker. Dit kan enkele weken duren. Het kan zijn dat je na het ontvangst van de ‘uitslag’ toch nog vragen hebt (of klachten). Neem dan even contact met ons/Sportzeker op met vermelding van het bijbehorende schadenummer. Dan kunnen we er altijd induiken en je vragen beantwoorden of helpen bij een eventueel bezwaar.

————————————–

Preferred partners: 

Je kan als eerste natuurlijk naar je verkooppunt gaan voor een inschatting van de schade. Zoek je zelf een goede reparateur kijk hier voor onze aanbevelingen. LET OP: dit is geen exclusieve lijst waarbij we andere goede reparateurs willen uitsluiten. (uitnodiging aan goede reparateurs om contact op te nemen om in deze lijst te komen).

Kitereparaties:

Regio West:

Scheveningen:

 

 

Zenith Kiterepair:

 

 

 

 

Noordwijk:

 

Regio Midden:

www.kitereparatie.nl (Gerrit)

 

 

 

 

 

Regio Noord:

 

 

 

 

Windsurfzeilen:

Regio West: Stitchworks (Dirk-Jan, voormalig Boardrepair)

Regio Zuid: Zeilreparatie Herma de Jong

Boards:

Regio West: Redrose boardrepair (Beverwijk)

Regio Zuid-West: www.Breaking-waves.nl